kup bilet

Via Carpatia

sala: Broadway
wstęp: 10 zł, bilety do nabycia online lub w DK Kadr

reż. Klara Kochańska, Kasper Bajon
Polska, Macedonia, Czechy 2018 / 75’

Jest rok 2016. Polacy żyją mistrzostwami świata w piłce nożnej. Z mediów docierają również coraz bardziej niepokojące wieści na temat konfliktu w Syrii i fali uchodźców uciekających do Europy przez tzw. „szlak bałkański”. Julia i Piotr są dobrze sytuowaną parą z dużego miasta. Po ciężko przepracowanym roku marzą im się wakacje. Plany zmienia im matka Piotra, która prosi go o sprowadzenie do Polski jego ojca – uchodźcę, przebywającego w obozie na grecko-macedońskiej granicy. Piotr nie miał z ojcem kontaktu od 30 lat. Jednak mimo swoich wątpliwości i oporu Julii, postanawia spełnić prośbę matki. Dystans dzielący ich eleganckie mieszkanie w Warszawie od obozów uchodźców w Grecji i Macedonii to niespełna 2000 kilometrów. Julia i Piotr uświadamiają sobie jak blisko ich komfortowego życia dzieje się to, co dotychczas widzieli tylko w telewizji.

KADR NON-FICTION

O kinie nonfiction dziś zwykle rozmawia się w kluczu edukacyjnym i publicystycznym. Nasz cykl filmowy jest próbą odczarowania tej sytuacji – propozycją dla widzów, którzy we współczesnym kinie osobiste spotkanie z autorem i bohaterem przedkładają nad chęć zaspokojenia doraźnej ciekawości. Szukamy tytułów, które pozwolą nam wniknąć w dzieło filmowe głębiej, przebić tkankę informacyjną, tak by widz miał szansę odejść od bieżączki newsów i gorących tematów, odkrywając więcej, nie tylko fakty, ale także prawdę o sobie i Innym. Zatem nie temat, lecz człowiek i jego historia – pulsująca po obu stronach ekranu – i nie prawda w kinie, lecz prawda kina będą wyróżnikami filmowych spotkań, które od stycznia ruszają w Domu Kultury Kadr.
Jak współczesna sztuka filmowa radzi sobie z opisywaniem rzeczywistości? Czy łapie ją na nerwie, a może odkłada, szukając bufora w dystansie, nieskłonna do nazywania, wymykająca się semantyce? Gdzie w tym wszystkim jest autor? Czy bliżej mu dziś do funkcji demonstratora prawdy, a może częściej wiernego obserwatora rzeczywistości? W jaki sposób dialoguje z widzem? Współczesne kino nonfiction to wreszcie na powrót istotne pytanie o filmową poetykę. To i wiele innych powracać będą w wykładach wprowadzających oraz w spotkaniach z gośćmi cyklu, którego kuratorką jest Magda Wichrowska.

dr Magdalena Wichrowska – filmoznawczyni, filozofka i dziennikarka, autorka książek: „Szukając prawdy. Problem poetyki w polskim filmie dokumentalnym po roku 1989” i „Bydgoszcz Movie” oraz programu edukacji filmowej Movie Mówi Project, kierowniczka Zakładu Kultury Audiowizualnej przy Katedrze Przemysłów Kreatywnych WSG w Bydgoszczy.

Fotografia przedstawia piękne góry, płynącą rwącą rzekę, przy której na kamieniu odpoczywa młody mężczyzna.