kup bilet 5 zł

Silent theatre

wstęp: 5 zł, zakup biletu online lub w DK Kadr

Zderzenie piękna z okrucieństwem, indywidualny wymiar konfliktów zbrojnych oraz relacje, głównie te między kobietami – premiera „Zburzenia Tyru” na podstawie tekstu Amelii Hertzówny. Prezentowane w formie „silent theatre” słuchowisko z udziałem Danuty Stenki, Sebastiana Pawlaka, Zbigniewa Walerysia, Przemysława Stippy, Andrzeja Szubskiego oraz aktorek z TERAZ POLIŻ powstało w ramach projektu „córy warszawskie #dziwystołeczne”.

„Zburzenie Tyru” na podstawie dramatu Amelii Hertzówny o tym samym tytule to drugie z cyklu 5 słuchowisk stworzonych przez członkinie grupy TERAZ POLIŻ na podstawie tekstów polskich autorek pierwszej połowy XX wieku. Wpisany w kontekst historyczny tekst o upadku starożytnego fenickiego miast Tyr jest dramatem o znikającym świecie, o wojnie, która jest końcem świata, o rozpaczy człowieka w obliczu nadchodzącego kresu oraz o stosunkach między ludźmi w sytuacji zagrożenia.

Przede wszystkim jednak jest to słuchowisko o relacjach miedzy kobietami. Z jednej strony jest miłość matki – żony Adonibala (granej przez Danutę Stenkę) i jej bezgraniczne poświęcenie dla córki Baltis (w tej roli Dorota Glac). Z drugiej zaś – miłość dwóch kobiet. Okrutna i zimna wobec swoich rodziców Baltis staje się czuła i sentymentalna na myśl o Amatbal oraz błagalna i prawie bezbronna w rozmowie z pałającą do niej namiętnością Tachot (Marta Jalowska).

Wydarzeniu towarzyszyć będzie półgodzinny wykład badaczki z projektu badawczego HyPaTia. Kobieca Historia Polskiego Teatru.

Obsada:
Baltis – Dorota Glac
Adonibal – Andrzej Szubski
Żona Adonibala – Danuta Stenka
Gerstakon i Joel – Przemysław Stippa
Tachot – Marta Jalowska
Ezechiel – Zbigniew Waleryś
Joab – Sebastian Pawlak
adaptacja i opracowanie muzyczne: Marta Jalowska
muzyka: ehh hahah
realizacja akustyczna: Paweł Szaliński
reżyseria: Ula Kijak

 

“córy warszawskie #dziwystołeczne” to słuchowiska, spektakle, wykłady i warsztaty. Celem projektu jest przybliżenie widzom zapomnianej lub nieodkrytej sztuki kobiecej oraz teatru niezależnego. Dzięki słuchowiskom powstałym na podstawie tekstów polskich autorek pierwszej połowy XX wieku TERAZ POLIŻ odkryje przed słuchaczami nieznany rozdział historii polskiej literatury. Pięciu premierom, realizowanym w nowatorskiej formie „silent theatre”, towarzyszyć będą wykłady badaczek z zespołu HyPaTia – Kobieca Historia Teatru Polskiego.
Projekt obejmuje również warszawską premierę spektaklu „Kto się boi Sybilli Thompson” na podstawie tekstu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

Punktem wyjścia i główną inspiracją dla przedsięwzięcia “córy warszawskie #dziwystołeczne” była praca naukowo-artystyczna, którą w 2015 r. grupa TERAZ POLIŻ przeprowadziła w ramach projektu „dziwy polskie”. Impulsem dla tej pracy było zdziwienie nikłą reprezentacją kobiet w historii polskiego dramatu oraz chęć odpowiedzi na pytania: co spowodowało wykluczenie tych dramatów z pamięci zbiorowej i ich brak w kanonie literatury polskiej, czy te teksty wciąż mają sceniczną moc i warto je dziś wystawiać oraz czy możliwe jest przywrócenie głosu naszym autorkom?
Efekty tej pracy zostały zgromadzone i udostępnione na platformie internetowej „dziwy polskie”: www.terazpoliz.com.pl/dziwypolskie