kup bilet

Libelid

wstęp: 20 zł, zakup biletu online lub w DK Kadr
sala: Broadway

LIBELID to cykl pieśni miłosnych w języku jidysz opracowanych przez Olę Bilińską z towarzyszeniem zespołu doświadczonych muzyków z Gdańska, Warszawy i Sejn. Stanowi on kontynuację płyty ?Berjozkele ? kołysanki i pieśni wieczorne jidysz?, wydaną przez Żydowski Instytut Historyczny, która zdobyła tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2014, przyznawany przez Program II Polskiego Radia oraz Folkowej Płyty Roku 2014 w konkursie portalu folk.pl. Projekt LIBELID, rozwijający rozpoczęty z Berjozkele wątek nowoczesnych adaptacji muzyki żydowskiej w jidysz, miał swoją premierę 26 kwietnia 2015 roku na finale festiwalu Nowa Muzyka Żydowska w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Koncert, entuzjastycznie przyjęty przez publiczność, został zarejestrowany przez Program Drugi Polskiego Radia. 5 maja 2016 roku miała miejsce premiera świetnie przyjętej płyty LIBELID wydanej przez Żydowski Instytut Historyczny.

Kompozycje tworzące program LIBELID to wybór przedwojennych pieśni w jidysz układające się w opowieść o różnych odcieniach i obliczach miłości. W tekstach znajdują się wątki z obyczajowości żydowskiej, która silnie wpływała na życie uczuciowe i rodzinne członków społeczności: małżeństwa kojarzone, silne więzy rodzinne, obrazy z codziennego życia ? takim, jakie było przed Zagładą. Z drugiej strony teksty takich poetów jak przyjaciółka Brunona Schultza Debora Vogel czy Mojsze Lejb Halpern, obfitują w obrazy poetyckie o wymiarze uniwersalnym, w którym miłość nie mierzona jest czasem, obyczajowością i pochodzeniem. Są one wciąż zaskakująco świeże i aktualne, ujmują poczuciem humoru i delikatnością nastroju. Założeniem muzycznym LIBELID było utkanie subtelnego połączenia brzmień akustycznych i elektronicznych ? stąd nowoczesny syntezator OP-1 i looper spotykają się z wiolonczelą. Harfa odbija się echem elektronicznych efektów. Forma nie ma jednak za zadanie szokować swoją nowoczesnością ? celem jest stworzenie nastroju, oprawy do wybrzmienia bogactwa emocji zawartych w tekstach ? czułości, namiętności, odrzucenia, zadumy nad uczuciem dawno minionym lub utraconym.

LIBELID to:
Ola Bilińska ? śpiew, syntezator OP-1, gitara elektryczna, looper
Edyta Czerniewicz ? wiolonczela, śpiew
Katarzyna Kolbowska ? harfa, śpiew
Sebastian Witkowski ? gitara basowa, syntezator

OLA BILIN?SKA – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, multi-instrumentalistka, na co dzień liderka mistyczno-folkowego Babadag, wspiera wokalnie Muzykę Końca Lata, współpracuje m. in. z Maciejem Cieślakiem, Raphaelem Rogińskim, SzaZaZe, Andrzejem Smolikiem, Danielem Pigonskim. Z równą przyjemnością pracuje z reżyserami (Daria Kopiec, z którą zrealizowała spektakl ?Emisariusz? w Łódzkim Centrum Dialogu i ?Ziemia, planeta ludzi? w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie), tancerzami (Pracownia Fizyczna) oraz grafikami i wideo-artystami. W swojej karierze śpiewała już gatunki tak różne jak alternatywny pop, rock, house, techno, jazz, bluegrass, opera i miejski folk; z wykształcenia anglistka i tłumacz poezji; obroniła dyplom o wpływie muzyki na współczesną poezje? brytyjską na Uniwersytecie Warszawskim. Przez ponad rok współpracowała z Biweekly, anglojęzyczną wersją internetowego Dwutygodnika Narodowego Instytutu Audiowizualnego prowadząc dział ?Fiction?, w którym tłumaczyła na angielski oraz dokonywała nietypowych dźwie?kowych interpretacji wierszy młodych polskich poetów. Felietonistka w kwartalniku muzyki alternatywnej M/I.

EDYTA CZERNIEWICZ jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej. Na co dzień pracuje jako wiolonczelistka w Polskiej Filharmonii ?Sinfonia Baltica? w Słupsku. Współpracowała z pianistą jazzowym i kompozytorem Leszkiem Kułakowskim w ramach projektu ?Katharsis?. Reprezentowała miasto Gdańsk na zjazdach miast hanzeatyckich w Belgii, Szwecji, Niemczech i na Łotwie. Uczestniczyła w nagraniach muzyki teatralnej i filmowej. Współpracuje z Teatrem Wybrzeże, biorąc udział w przedstawieniach ?Zmierzch bogów?, ?Fatum? oraz ?Życie jest snem?. Jest także twórcą i wykonawcą programu muzyczno- teatralnego ?Coora Domestica? na wiolonczelę i elektronikę. Współpracuje z różnymi artystami grając solo, w trio fortepianowym, smyczkowym czy kwartecie smyczkowym.

KASIA KOLBOWSKA – harfistka związana z duetem Lady Aarp, grającym ambient dub, łączącym syntetyczne brzmienia z laptopa z eterycznymi dźwiękami harfy celtyckiej. Zespół wydał płytę ?Soma” (2007). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Narodowego Centrum Kultury (stypendium Młoda Polska – 2008 oraz Indywidualny rozwój twórczości – 2010).
Współpracuje z Raphaelem Rogińskim w projekcie Wovoka and Free People Tribal, z zespołem Komety. Nagrywała z Noviką, Abradabem, WSZ i CNE, zespołem Niechęć.
Wzięła udział w nagraniach ścieżki dźwiękowej filmu ?Jeż Jerzy” (muz. Jan Duszyński, 2011). Wokalistka w triphopowym zespole Klarknowa. Z wykształcenia doktor socjologii kultury, wydała książkę o wędrowaniu wątków kulturowych na przykładzie grup capoeiry w Polsce oraz tomik wierszy ?Interior”.

SEBASTIAN WITKOWSKI – reżyser dźwięku, instrumentalista, producent muzyczny. Związany z zespołami Lady Aarp, Klarknowa, Najakotiva, Babadag, Polpomotel, Transmisja, The Leszczer’s. Realizował i współprodukował płyty takich wykonawców jak: Kaliber 44, Tomasz Stańko, Aga Zaryan, Izrael, Raphael Rogiński czy Muzyka Końca Lata. Założyciel studia //soundmaking, gdzie poza produkcjami muzycznymi realizuje także dźwięk do filmów. Za swoją pracę przy ?Wojnie polsko-ruskiej? otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Gdyni.