Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy

Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy
15 maja 2018, godz. 10:00-16:00, Dom Kultury Kadr
link do rejestracji –> https://wielokulturowaeduakcjawarszawy.evenea.pl/

Jednym z priorytetów Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej na rok 2018 jest temat wielokulturowości. Dlatego właśnie temu zagadnieniu jest poświęcona nasza najważniejsza tegoroczna konferencja.

Warszawa to najbardziej różnorodne miasto w Polsce. Czy potrafimy ten potencjał wykorzystać?

Konferencja Wielokulturowa EduAkcja Warszawy poświęcona jest wyzwaniom związanym z prowadzeniem działań wielokulturowych. Przyjrzymy się obecnym postawom i nastrojom społecznym. Jak ten kontekst wpływa na prowadzone działania? Jak osłabiać podziały i budować porozumienie? Pokażemy mechanizmy wzmacniające i osłabiające stereotypy i uprzedzenia. Zastanowimy się nad sposobami, w jakie edukacja wielokulturowa może kształtować postawy otwartości i dialogu. Przedstawimy sprawdzone narzędzia i metody. Popatrzymy na Warszawę z perspektywy różnych mniejszości, usłyszymy historie ludzi, który musieli uciekać ze swojego kraju i takich, którzy wybrali Warszawę na swój nowy dom. Dowiemy się jak tworzyć wielokulturową szkołę.

Konferencja będzie też okazją do spotkania i rozmowy, wymiany doświadczeń, metod, materiałów i scenariuszy pomocnych w pracy. Adresujemy ją do osób zainteresowanych edukacją kulturalną i wielokulturową, pracujących w domach kultury, szkołach, bibliotekach, organizacjach pozarządowych, grupach nieformalnych, urzędach, teatrach, muzeach i innych instytucjach kultury.

Spotykamy się w Domu Kultury Kadr, nie tylko dlatego, że naszym zwyczajem jest prezentacja “nowych adresów” edukacji kulturalnej. Właśnie ten dom kultury od 2 lat uczestniczy w międzynarodowym projekcie dotyczącym wielokulturowości. 16 maja odbędzie się tam konferencja podsumowująca program “Spaces for Intercultural Learning”, na którą również trwają zapisy: https://spacesforinterculturallearning.evenea.pl/

PROGRAM KONFERENCJI WIELOKULTUROWA EDUAKCJA (15.05.2018)
10:00-13:00 część panelowa

10:00-10:15 Otwarcie konferencji

10:15-10:45 Uprzedzenia – ich mechanizmy i sytuacja w Polsce – dr Karolina Hansen, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Uniwersytet Warszawski

10:45-11:05 Urodziłam się w najpiękniejszym mieście – słuchowisko uchodźcze

11:05-11:35 Komentarz o sytuacji uchodźców w Polsce i na świecie – Rafał Kostrzyński, Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców

11:35-11:50 przerwa kawowa

11:50-12:30 Jak wychowywać w duchu tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności? – dr Krystyna Starczewska, Zespół Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”

12:30-13:00 wizytówki warsztatów

13:00-13:45 przerwa obiadowa

13:45-16:00 część warsztatowa

Warsztat 1 Edukacja antydyskryminacyjna TU, edukacja globalna TERAZ, czyli jak rozmawiać o wyzwaniach współczesnego świata z dziećmi i młodzieżą – Ela Kielak, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

Warsztat 2 Praktycznie o komunikacji wielokulturowej – Gagik Grygorian, Fundacja Ocalenie

Warsztat 3 Co widzisz na obrazku? Ćwiczenia z różnorodności społecznej – Lena Rogowska, Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Warsztat 4 Nie wyglądasz na Syryjczyka. Warsztat o inności – Feras Daboul, Fundacja Ocalenie

PANEL

Uprzedzenia – ich mechanizmy i sytuacja w Polsce – Karolina Hansen, , Centrum Badań nad Uprzedzeniami, Uniwersytet Warszawski

Uprzedzenia i stereotypy są z nami na co dzień, chcemy tego czy nie. W trakcie wykładu opowiem czym są i skąd się biorą uprzedzenia oraz pokażę jak psychologia klasyfikuje stereotypy. Przyjrzymy się również temu, do kogo uprzedzeni są Polacy i jak zmienia się to w czasie.

Urodziłam się w najpiękniejszym mieście – słuchowisko uchodźcze

Opowieść o wojnie, ucieczce, odnajdywaniu się w nowym kraju oraz relacjach z Polakami.

Komentarz o sytuacji uchodźców w Polsce – Rafał Kostrzyński, Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców

Jak wychowywać w duchu tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności? – Krystyna Starczewska

Na podstawie 25-letnich doświadczeń Zespołu Szkół Społecznych „Bednarska” zaprezentuję metody pracy wychowawczej, które rozwijają w uczniach postawę tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności. Wskażę istotne trudności, z którymi muszą zmierzyć się polskie szkoły w tej kwestii obecnie i zaproponuję sposoby przezwyciężania tych trudności. Przedstawię projekty współpracy szkół w realizowaniu metod służących rozwijaniu w uczniach postaw tolerancji i akceptacji kulturowej różnorodności.

WARSZTATY

Edukacja antydyskryminacyjna TU, edukacja globalna TERAZ, czyli jak rozmawiać o wyzwaniach współczesnego świata z dziećmi i młodzieżą – Ela Kielak, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

Jak mówić o współczesnym świecie uwzględniając jego różnorodność? Jak stworzyć przestrzeń do rozmawiania o ważnych sprawach? Na te i inne pytania poszukamy podpowiedzi wspólnie podczas warsztatu. Zastanowimy się również nad tym jak łączyć perspektywy edukacji antydyskryminacyjnej i globalnej w pracy z uczennicami i uczniami. Czyli jak mówić o świecie z szacunkiem dla godności ludzi i miejsc, a także uwzględniając różnorodność perspektyw. Trenerka zaproponuje uczestniczkom i uczestnikom kilka praktycznych ćwiczeń inspirowanych metodą filozofii z dziećmi i młodzieżą, które pozwolą pogłębić refleksję nad wyzwaniami współczesnego świata.

Praktycznie o komunikacji wielokulturowej – Gagik Grygorian, Fundacja Ocalenie

Kultura wpływa na sposób, w jaki komunikujemy się ze sobą. Kiedy rozmawiamy z ludźmi, zawsze przyjmujemy założenia dotyczące ich zachowania. Te założenia opierają się na informacjach kulturowych, socjologicznych i psychologicznych. Im mniej informacji posiadamy, tym trudniej jest sformułować prawidłowe założenia dotyczące tego, jak będą rozumieć, to, co próbujemy przekazać i jak powinniśmy interpretować, co chcą nam przekazać. Jak mówić i słuchać, żeby się dogadać z ludźmi pochodzącymi z innej niż nasza kultury? Gdzie najczęściej popełniamy błędy? – zapraszam na warsztat.

Co widzisz na obrazku? Ćwiczenia z różnorodności społecznej – Lena Rogowska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podczas warsztatu przyjrzymy się mechanizmom, które ułatwiają tworzenie się stereotypów i uprzedzeń, oraz przespacerujemy się po skali Miltona Bennetta – od etnocentryzmu do etnorelatywizmu. Dowiemy się, jak używać zdobytą wiedzę w praktyce. Poznamy konkretne metody i scenariusze pracy z grupami i społecznościami lokalnymi. Warsztat oparty będzie na metodologii wypracowanej podczas projektu DIDEL – “Daily innovators and daily educators in the libraries” i pokaże, jak korzystać z stworzonych w projekcie materiałów.

Nie wyglądasz na Syryjczyka. Warsztat o inności – Feras Daboul, Fundacja Ocalenie

Pochodzę z Syrii. Kiedy mówię o tym ludziom w Polsce komentują „nie wyglądasz na Syryjczyka”. Co mają na myśli? Jak wygląda Polak? Jak wygląda Syryjczyk? Podczas warsztatu przyjrzymy się źródłom założeń na temat „innych”. Poszukamy ich obecności w kulturze i sztuce. Popatrzymy na Syrię. Warsztat będzie prowokować do zadawania pytań i widzenia rzeczy w nowy sposób.