Części pierwsze. Malarstwo Magdaleny Rucińskiej

Galeria 21 gramów
wstęp wolny

“Części pierwsze” wystawa malarstwa Magdaleny Rucińskiej

Magdalena Rucińska – jest absolwentką wydziału Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
W roku akademickim 2009/2010 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również asystentką w Katedrze Sztuk Wizualnych, na kierunku Architektury Wnętrz, na bydgoskim Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym.
Pisze recenzje i artykuły, które są publikowane m.in. w “Lampie”, “Zwykłym Życiu”, “Fabulariach”, “Oku”, “Zeszytach Komiksowych” oraz autorskim art-zinie – “1zine”.

W swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych oraz zbiorowych m.in w Galerii Kantorek, Galerii Wspólna, Poznańskiej Galerii Komiksu “Cheap East” w Centrum Kultury Zamek, MBWA Leszno, Szczecińskiej Galerii “Orient”, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galerii Wieży Ciśnień oraz Galerii Biblioteki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jej obraz pt. “Wywnętrzanie został wyróżniony na Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa im. Leona Wyczółkowskiego, a obraz pt. “Nie-pokoje” wyróżniono w Konkursie pn. Sąsiedzi organizowanym dla artystów bydgoskich przez Towarzystwo Inicjatywa Kulturalnych w Bydgoszczy oraz bydgoską Galerię Miejską BWA.

Części pierwsze” to tytuł najnowszej wystawy Magdaleny Rucińskiej, na której zaprezentuje dorobek z ostatnich kilku lat, jak również prace zupełnie nowe, nigdzie wcześniej nie pokazywane.

Jej malarstwo jest bardzo niepokojące, tajemnicze, miejscami surrealistyczne. Pełne drobnych elementów, metafor, niedopowiedzeń i fantasmagorii, które przywodzą na myśl odległe zakamarki pamięci i strzępki wspomnień.
Pozornie wszystkie te elementy są ze sobą niepowiązane, oderwane od kontekstu, ale w rzeczywistości tworzą jedną, spójną całość. A Magdalena Rucińska prowadzi coś w rodzaju wizualnej gry z odbiorcą, polegającej na odgadywaniu znaczeń i relacji między nimi, a jedynym kluczem do ich interpretacji są emocje.
Malarstwo Magdy, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo osobiste, nie jest rodzajem spowiedzi, raczej poszukiwaniem uniwersalnych prawd o rodzinie, przeszłości, obawach i tęsknotach.

Kurator wystawy: Magdalena Pankiewicz